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Strauss: Elektra
Eberhard Waechter, Eberhard Wächter, Richard [1] Strauss
Strauss: Elektra
Genre: Classical
 
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CD Details

 

CD Reviews

Varnay's outstanding performance of Elektra with Karajan
Ha-De Nguyen | Paris, France (Europe) | 11/13/2000
(4 out of 5 stars)

"Fabulous evening! Varnay here gives an historical performance in the tittle-role. Never has she sung Elektra like this before! In 1953 she recorded the role for the first time with Clemens Krauss after having left the part of Salome. The voice was already well suited to this much more difficult character but lacked something in experience. In 1964, the voice never sounds old but heavier after so many festivals in Bayreuth as Brünnhilde and Varnay was already singing mezzo parts like Herodias, Ortrud... With Karajan, she gives the performance of her life as Elektra with very well disciplined voice although one can prefer Inge Bork as the perfect incarnation of Elektra in the "wild cat" way. Mödl as Klytämnestra is fabulous. Her voice sounds all the contrary without any of the reflects she used to have when she still could tackle the dramatic soprano repertoire with Leonore, Isolde or Kundry. Compared to her recordings of the Nurse in the Frau at Munich one year before or as Waltraute in die Götterdämmerung at Bayreuth 3 years later, she even is more desastrous. But the typical accents she always gave to her characterizations here sound all the more pathetic. Hillebrecht as Chrysothemis actually replaces Rysanek previously cast (she was no longer working with Karajan despite their fabulous performances of the Frau the same year at the Vienna Opera as he wanted her as his next Salome that she refused!). Hillebrecht is only an Ersatz : she has a very fine voice indeed and is characterful enough but without any of the qualites or defects that have made the Austrian singer an international star. Maybe Hillebrecht still remains the best choice in the Karajan's view... Wächter is excellent but does not equal Fischer-Dieskau in this role. Karajan himself is sensational as he conducts a real tragedy that could have been from Orff rather than a true lyrical opera from Strauss. This already well-known live and mono recording is better remastered than ever but still dates from 1964 and therefore has some constrictions without the total atmospheric sound required for that opera."
La grabación de un acontecimiento teatral histórico
P. Emilio Rossi | Caracas, Venezuela | 01/08/2007
(5 out of 5 stars)

"Fue una verdadera suerte para todos los amantes de la música (sobre todo la de Richard Strauss) que se pudiera grabar esta representación en vivo del 1964. En esta grabación en vivo podemos apreciar al duo Varnay-Karajan en todo su esplendor. La relación artística de Astrid Varnay y Herbert Von Karajan no fue muy prolífica, ya que desde la Walkiria de Bayreuth 1951, y la Isolde de un Tristan und Isolde de 1952, no se habían reunido estas dos personalidades artísticas tan fuertes. Herbert Von Karajan dirige Elektra de una manera absolutamente impresionante. El sonido es magmático, denso y corpulento (tan diferente a lo que solía ser el estilo de Karajan, tan preciosista y refinado) La intensidad y fuerza interpretativa de la orquesta son impresionantes. El mismo maestro Karajan, le confió a la protagonista de esta grabación, Astrid Varnay, que esta partitura lo dejaba en tal estado de agotamiento físico, que no podría interpretar con frecuencia esta obra. Cosa, que por lo demas cumplió, ya que no dirigiría mas esta obra hasta su muerte. De allí el incalculable valor de este documento. La impresionante concepción dramática y orquestal de Karajan, se funde a la perfección con la visión que del personaje tenía Astrid Varnay. La voz de la Varnay, que era muy oscura, con poderosos y corpulentos agudos, se adaptaba muy bien a la escritura del personaje. Pero lo que hace aún mas grandiosa y única esta interpretación es el espeluznante fraseo. Todos los mas variados sentimientos presentes en la compleja escritura vocal de este personaje, están puntualmente interpretados por la Varnay. Desde las explosiones de sonido, en las escenas donde maldice a la madre Klintemnestra, hasta los sorprendentes efectos líricos del duo con la misma. De antología. Es cierto, que algunos agudos no tenían la seguridad de los de sus años de juventud (escuchar la versión Reiner 1952), pero el personaje había ganado en profundidad y grandeza. El resto del cast, gira entorno al dúo Karajan-Varnay, pero es de antología también. Martha Mödl es ampliamente conocida por todos los amantes de la opera y criticos musicales, por sus maravillosas interpretaciones de Fidelio, Parsifal, Tristan und Isolde y sobre todo por su muy original Brunhilde bajo la dirección de Furtwängler. Como klintemnestra, la ayuda mucho el registro central del personaje, por lo que no debe enfrentarse a una tesitura particularmente aguda, cosa que fue siempre el talón de aquiles de esta gran cantante y sobre todo en 1964, cuando ya no se encontraba en su forma vocal ideal; pero su interpretación desde el punto de vista del fraseo y del color vocal es absolutamente perfecta. Ella sabe expresar idealmente la majestad de la madre ofendida por los insultos de Elektra, como pocas otras intérpretes. Hildegard Hillebrecht es una lírica y radiosa Crisotemis, y como tal un ideal contraste con la tenebrosidad de la Varnay y de la Mödl, como en definitiva debe ser este rol. El de Crisotemis es el personaje mas sano y normal de la obra y debe apreciarse en el estilo de canto. Wächter y King logran cumplir acertadamente con sus respectivos personajes, el primero con su estilo elegante y refinado y el segundo con su voz redonda. En definitiva una versión ideal de Elektra, además de ser un acontecimiento histórico doble, en primer lugar por la reunión de Astrid Varnay y Herbert Von Karajan en una grabación, y en segundo lugar por contar con la versión directorial de Elektra por parte de Von Karajan. Junto con esta versión, habría que comprar la de Solti-Nilsson, y la Mitropoulos-Borkh, ambas versiones de estilo muy diferente a esta, pero igualmente grandiosas."
Elektrifying from the first bar to the last
The Cultural Observer | 08/24/2006
(5 out of 5 stars)

"How fortunate we are that one recording of Elektra with von Karajan on the podium has surfaced! The conductor himself vowed never to do this opera in the recording studio due to the emotional drain he experienced after each performance. This recording proves why!



Karajan in my opinion, is the perfect Strauss conductor after Karl Bohm. His Rosenkavalier, Ariadne auf Naxos, and Salome are simply stunning, and one would wish that he took Frau Ohne Schatten to the studio. His tone poem recordings bring out the lushness and richness in Strauss' score without mixing up the instruments in a cacophonic way that other Strauss conductors usually do. In this Salzburg Festival performance, he not only brings the dementia of Elektra in a most transparent and clear manner. He also brings out the lushness of the score without tangling the orchestra. It is both thrilling and touching, and if it is not as visceral as Solti's amazing Elektra with Birgit Nilsson, it is perhaps the most civilized. I consider it to be the best conducted Elektra ever, albeit the few cuts made in this and that portion of the score.



If Karajan was thought by others to be inadequate in terms of vocal choice, I think they should look at the cast in this performance. The Elektra is none other than Astrid Varnay. With the dark hue of her voice and her extremely precise musicianship, one could say that she is the perfect Elektra. She conveys the entire emotional palette that makes this role so difficult--the sorrow, the madness, the anger, the sadist, the sexual, and the thrill of course, that makes this role such a vocal killer. Amazingly, she hits all the notes dead on. Her Elektra may have been recorded earlier, but nowhere is it better heard than in this recording.



Her Klytamnestra is Martha Modl, one of the greatest dramatic/ character sopranos of the golden age of Wagner. She makes her Klytamnestra not only noble and sorrowful, but looney to an extent as well. It is a most compelling performance. Orest is sung by Eberhard Waechter, a perfect complement to Varnay's Elektra. The only member of this cast that does not seem to set the stage on fire is Hildegard Hillebrecht as Chrysothemis, but that does not matter if you have such an amazing cast."