Search - Wolfgang Amadeus Mozart, Ferenc Fricsay, Berlin RIAS-Symphonie-Orchester :: Mozart: Die Zauberfl├Âte (The Magic Flute)

Mozart: Die Zauberflöte (The Magic Flute)
Wolfgang Amadeus Mozart, Ferenc Fricsay, Berlin RIAS-Symphonie-Orchester
Mozart: Die Zauberfl├Âte (The Magic Flute)
Genre: Classical
 
  •  Track Listings (12) - Disc #1
  •  Track Listings (18) - Disc #2

Unlike other Zauberfl÷tes of the mono era, Ferenc Fricsay's 1953 recording includes the dialogue, albeit spoken by actors rather than the singers. The prize assumptions here are Fischer-Dieskau's youthful, engaging Papagen...  more »

     
?

Larger Image

CD Details


Synopsis

Amazon.com
Unlike other Zauberflötes of the mono era, Ferenc Fricsay's 1953 recording includes the dialogue, albeit spoken by actors rather than the singers. The prize assumptions here are Fischer-Dieskau's youthful, engaging Papageno, Haefliger's intelligent Tamino, Rita Streich's effortless Queen of the Night, and Lisa Otto's touching Pamina. Fricsay's tight-knit pacing doesn't hurt either. On balance, this is the finest of this short-lived conductor's Mozart opera recordings. --Jed Distler
 

CD Reviews

A great recording
Adam M Bruss | Michigan | 05/08/2002
(4 out of 5 stars)

"This recording of Die Zauberflote is probably the best I've heard. It has definitely encouraged me to research more of Ferenc Fricsay's work. He has a wonderful feel for Mozart, and the cast of singers is outstanding. For my ears, Dieskau is perfect for the role of papageno. His beautiful pure sound is the ideal for the buffo character of papageno. The queen of the night is by far the best I've ever heard, and I'm sorry for those of you that are hardcore Sumi Jo fans, but she simply doesn't measure up. The orchestra is wonderful, the dialogue is done tastefully and is a very charming approach for this opera. The only reason it receives 4 stars is because of Greindl. He is, in a sense, very good for the part of the stout sarastro, but his sound really gets on my nerves. The aria/chorus, 'O Isis und Osiris' is, however, a desceptively difficult aria, and few people have been able to pull it off well (I don't particularly like Klemperer's rendition either). Perhaps I'm biased because I, myself am a bass/baritone, but I would really love to hear someone do this aria beautifully, because it really is gorgeous. However, I think this recording is all-around the best I've heard of Zauberflote, and it is an absolute joy to listen to over and over again. I highly recommend it."
Esta es una mßgica grabaciˇn del Die Zauberfl÷te
P. Emilio Rossi | Caracas, Venezuela | 01/05/2007
(5 out of 5 stars)

"Esta grabación es una de las mas bellas de esta fascinante obra llamada "La Flauta Mägica" Ciertamente, como mejor versión discográfica, se encuentra en compañia de otras grandes versiones, como la de Karajan 1950, Klemperer, Solti, Böhm y Furtwängler. El mérito principal de esta grabación es la maravillosa dirección del maestro húngaro Ferenc Fricsay. Es ampliamente conocida, por todos los principales críticos musicales y amantes de la múcisa en general, la manera tan espectacular que tenía Fricsay de dirigir Mozart. Sus grabaciones de La Flauta Mágica, Rapto del Serrallo, Don giovanni e Idomeneo, son un testamento musical de incalculable valor artístico. Su interpretación de esta obra es sutil, elegante, con un sentido de la dinámica orquestal y del rubato extraordinarios. El cast es formidable también. El joven Fischer-Dieskau configura un Papageno de altos quilates. El gran barítono berlines, fue mas que un simple barítono un gran y estilizado ártista musical. Ni un solo matiz se pierde en su magnífica interpretación, y además ¡Que voz! ¡Que manera de cantar! Algunos críticos le reprocharon falta de espontaneidad en este rol, pero a un artista de tanta envergadura es un delito reprocharle algo así. Maria Stader logra una delicada, elegante y muy lírica Pamina. Josef Greindl fue el gran bajo alemán que todos conocemos. Su Sarastro es espeluznante no solo por lo impresionante de la voz sino por la introspección del fraseo. Ernest Häfliger, fue el tenor favorito de Fricsay y está presente en todas sus grabaciones mozartianas. Era un gran artista muy delicado y de gran estilo. Logra configurar a un delicado y sobre todo muy espiritual Tamino. Rita Streich es una de las mejores Reina de la Noche de la discografía, en compañía de Lucia Popp, Cristina Deutekom y Edita Gruberova. La naturalidad de su estilo, la facilidad de su registro agudo, lo penetrante de su fraseo son dificiles de igualar. Esta versión cuenta también con una excelente Papagena en Lisa Otto, y a un muy buen Sprecher en Kim Borg. Con lujos adicionales como los de Mariane Schech y Margarete Klose en dos de las damas. Edición plenamente recomendable por lo tanto y un verdadero placer para los oídos y para el espíritu."
Fricsay at his best, Streich simply astonishing
rlangarita | Barcelona, Spain | 11/14/2001
(5 out of 5 stars)

"This performance takes into account all the philosophical aspects of the opera without neglecting its pure enjoyment.Fricsay's fast tempi never forget the force and precision of each note and they contribute to achieve a delightful freshness.Everything is vivid and full of charm.
The casting, albeit not ideal, is always competent, and sometimes sublime. Haefliger is a youthful, heroic Tamino. Dieskau's voice is an immense pleasure, although I think his singing is too elaborate for Papageno's rural naivety.And Streich... just listen to her outstanding Queen of the Night.
She makes one's hair stand on end.
If you don't have it, it's just unforgivable."