Search - Giuseppe Verdi, Gabriele Santini, Rome Opera Theater Orchestra :: Verdi: Don Carlo / Santini, Christoff, Gobbi, Stella, et al

Verdi: Don Carlo / Santini, Christoff, Gobbi, Stella, et al
Giuseppe Verdi, Gabriele Santini, Rome Opera Theater Orchestra
Verdi: Don Carlo / Santini, Christoff, Gobbi, Stella, et al
Genre: Classical
 
  •  Track Listings (22) - Disc #1
  •  Track Listings (15) - Disc #2
  •  Track Listings (26) - Disc #3


     
?

Larger Image

CD Details

 

CD Reviews

Great if you like Basses and Baritones
R. W. Bannon | Kent, WA United States | 12/27/2001
(3 out of 5 stars)

"This performance features nearly unbeatable performances by the mutlidimensional Christoff--easily the best Philip on records, the by turns powerful and lyric Gobbi, and especially Giulio Neri, whose black and almost dead tones for the Grand Inquisitor personify Verdi's distrust for the church. Stella portrays the royal aspects of her part well, but the voice sounds a little stiff in the passionate moments. The real concerns for this recording are the unacceptable wobbly Nicolai as Eboli (I've never heard a peformance which convinced me that she deserved an international career), and the stentorian but rather ugly Filippeschi, whose poor legato and clumsy phrasing are a detriment...too bad Di Stefano and Barbieri weren't the Carlos and Eboli, that would have improved this performance considerably."
Good " Don Carlo" of the former years
Dennis Dindinger | Southampton, NJ | 08/04/2006
(4 out of 5 stars)

"Really enjoyed this performance of Don Carlo. I have many recordings of the work and I prefer the 5 act version in either Italian or French, but this performance with the usual presentation of that period is a great one for the voices represented. Christoff and Gobbi give outstanding performances and Stella give a very committed performance and she is in excellent voice. The orchestral sound is not what we are used to today, but the digital mastering does bring everything clearly into focus. The voices are never overwhelmed by the orchestra as is the tendency of many current recordings. My favorites are the Bergonzi, Tebaldi, Bumbry, with Solti at the helm and the French version under Abbado a close second. The Alagna in French under Pappano is also very interesting too."
Tremenda
Fran98 | Chile | 02/05/2005
(5 out of 5 stars)

"Esta grabacion de Don Carlo de Verdi es todo un clásico de la discografia. Grabado en 1954 tiene entre sus protagonistas lo mejor de la lirica de la decada del 50'.

Comenzando con el Felipe II de Boris Christoff que es practicamente el protagonista de la ópera. El bajo bulgaro hace un impresionanate retrato vocal y psicologico del personaje del rey español. Tremendo en su extensa aria del acto III y en su enfrentamiento con el Gran Inquisidor. Superior a todos los Felipe II de la discografia moderna, incluyendo a Ghaiurov. Tito Gobbi lega a la discografia el mejor Rodrigo de todos. Fascinante, conmovedor. Si bien de voz dura y algo monocorde la ultiliza para alcanzar cumbres interpretativas nunca antes alcanzadas. En una version posterior Fischer-Dieskau lo supera en el aspecto vocal, musical y estilistico. El bajo italiano Giulio Neri hace otra magistral entrega en el Gran Inquisidor, de sonidos oscuros y seguridad y autoridad aplastante, brillante en los graves mas extremos y el mejor Inquisidor de la discografia muy por encima de Talvela con Solti o con el mediocreo Raimondi. El equipo femenino esta formado por dos brillantes cantantes de su tiempo. Antonieta Stella en Elisabetta logra momentos de gran belleza vocal, agudos suaves en piano y sonidos amplios en forte. Su juventud le juega malas pasadas en la afinacion y en la composicion de un personaje demasiado estereotipado y quiza poco sincero. La mezzosoprano Elena Nicolai es otra gloria del pasado, competencia directa en aquellos años de Giulietta Simionato. Su potente, timbrada y oscura voz dan cuenta de un talento oculto a las grabaciones y que solo se puede constatar por las cronicas y un par de discos.

El punto negro y mas flojo de la grabacion es el Don Carlo de Fillipeschi. De voz segura, agudos brillantes y sonidos grandes pena en la faceta interpretativa casi nula y el interes musical inexistente. Fraseo flojo y monocorde.

La direccion de Santini es excelente en esta version italiana de 4 actos donde se suprime el primer acto de los 5 originales escritos para la version francesa.

Una grabacion memorable, con pultos altisimos en Christoff, Gobbi, Neri y Nicolai.

Saludos."